UES Cinglera dels esplovins 565 metres 6a/Ae(V+ obligat)

Magnifica i llarga via potser la més equipada de la paret dels Esplovins repartida en dos parts, la  primera part, és molt fàcil amb roca no tant bona i la segona part, és una escalada molt atlètica i vertical amb una roca excelent en la majoria dels llargs, en la que convinarem passos la majoria de V+ amb artificial equipat.

Material:14 cintes expres, alguna baga per llaçar , dos estreps, i si voleu un ganxo ja que a vegades d’un estrep a l’altre no arribes.Nosaltres portavem friends i no en vam fer servir cap, no penseu que esta cosida, allà on es fàcil el tema allarga una miqueta.

Aproximació: Deixem el vehicle a l’aparcament que trobem a la carretera C-14 a l’alçada del punt quilomètric 149,1 just a la dreta abans d’entrar al segon túnel(pel que ja hagi estat a la paret Bucolica es el mateix aparcament)tenint de referencia el túnel en el que no hem entrat comencem a caminar per la carretera antiga on hem aparcat en direcció Andorra i ens hem de fixar al marge esquerra la primera canal que enfila amunt, es la nostra(hi han fites un cop l’agafem) d’aquí anirem remuntant una canal-tartera per dins el bosc, que una mica més amunt s’obre en una ample tartera hem de buscar l’espolo més caracteristic de ma esquerre, primer parabolt visible a uns 6 metres de terra+-.(1/2 hora+-)

Descripció de la via: M’haureu de perdonar però no vam poder tirar moltes fotos, voliem anar per feina, ja que la via es molt llarga. La ressenya que varem fer servir van ser dues una de Xavi Graner http://photos1.blogger.com/x/blogger/1666/2796/1600/505832/ues.jpgi l’altre de ressenya .net http://www.ressenya.net/php/vimprimible.php?id=302 potser millor la de Xavi Graner, molt detallada i exacta.La via es troba a l’esquerra de la paret,  a la seva dreta hi ha entre d’altres vies la EDER, la Platinium, la Alfa Centauro…

Les dos ressenyes:

Jaume a peu de via

Llarg 1: Pujarem un ressalt de V per poder xapar el primer parabolt, anem seguint en tendència a l’esquerra per anar a buscar uns sostres vermells.(50metres)

Jaume al primer Llarg

Llarg 2: Continuem flanquejant a l’esquerra, per sota dels sostres vermells, de seguida veiem el primer bolt.(IV- , 35 metres)

Llarg 3:Pujem en diagonal a l’esquerra a uns 45 graus, veurem un arbre l’hem de passar bastant per sota i trobem el primer parabolt a mig llarg, fins aqui gairebe caminant per escalar una placa de IV(50 metres).

Llarg 4: Llarg d’anar fent amb un ressalt al mig de V (35 metres), desde aquí,  segons ressenya del Xavi,  hi ha una escapatòria a l’esquerra.

Llarg 5: Un primer resalt de V- per anar a buscar en diagonal a la dreta una especie de laja-diedre, un cop entrem a dintre d’aquest continuem en tendencia a l’esquerra(35 metres)

Jo a l'inici del cinquè llarg

Llarg 6:En tendencia a l’esquerra per anar a buscar una placa de V, pujar recte i anar a buscar un arbre gros que passem per la seva esquerra, al lloro en aquest punt abans d’arribar a l’arbre, roca molt suelta, desde l’arbre continuem flanquejant a l’esquerra i de seguida arribem a la reunio(40 metres).

Llarg 7:Resalt de sortida de V- molt maco i de seguida arribem a la part superior d’aquest primer tram, on fem reunio d’un parabolt i una arrel gruixuda.(20 metres).

A partir d’aquí millor desencordar-se i treures els gats, cosa que no varem fer nosaltres, ja que haureu de caminar per dintre el bosc. Hem d’anar a cercar la part esquerra de la paret on veurem una rampa i un arbre gros a l’esquerra d’aquesta, allà comença el segon tram, hi ha una inscripció ratllada “UES”.A partir d’aqui la roca es molt bona i la dificultat creix, el Jaume em fa el comentari que els V d’aquesta part no son com els de baix, realment penso el mateix aquí no regalen res, quan mires amunt veus una paret completament diferent a la paret de baix aquí ho has de donar tot si vols pujar. Dins del bosc no hi ha cap cinta blanca com diu a la ressenya. net per senyalar el camí, tot i que hi ha un corriol una mica enbroçat.

Llarg 8: Aquest comença en una rampa i va flanquejant en tendencia a l’esquerra, mantingut V(35 metres).

Llarg 9:Aquest va ser per mi el llarg psicologic de la via, quan vaig acabar aquest llarg li comento al Jaume que estic tocat i si he de passar de primer als que queden no podre, passa ell la resta de llargs, fins aqui haviem alternat, bé despres de l’explicació us explico el llarg tal i com jo el vaig fer.                Vaig a buscar una fisura a la dreta de la reunio faig unes tres xapes en lliure V+ i començo amb els pedals en algun moment no arribo de xapa a xapa i per sort porto un ganxo que no dubto en fer servir a mig llarg i a la sortida en teoria de IV. En aquest punt, en teoria Ae, es on em bloquejo, t’has d’agafar d’una fisura cega i a sobre esta molla amb un fanget, aqui em poso dret despres de fer de cuc amb genoll inclos a dins d’aquest diedre-xemeneia i em paso a la placa per fer una passejada fins a la R, uffff, je , je.(30 metres)

Jaume a la sortideta del llarg 9

Llarg 10: Sortida de V+ de nyapetes en diadonal a l’esquerra per sortir amb estreps d’un petit bombo sortideta en lliure amb poques mans per anar a buscar una mica a l’esquerre un altre Ae i a partir d’aqui anar a buscar un arbre on hi ha la reunio just a sobre d’aquest, aquesta reunio es molt comode pots seure a sobre d’una branca.(25 metres)

Llarg 11: Sortim crec recordar les tres primeres xapes en artifo, per anar en lliure de V+ sostingut vertical i amb molta presa, tot seguin una fisura a troços diedre, el llarg més maco de la via, per mi esclar.(50 metres)

Llarg 12: sortim en tendencia a la dreta per de seguida anar a l’esquerra, a partir d’aqui per dins d’uns diedres molt macos fins a la R.(30 metres, V)

Llarg 13: Aquí hi ha el pas més dificil de la via pas de 6a molt fi, a mig llarg, en aquest llarg jo ja anaba enbalat, venia tempesta darrere nostre i bufaba un aire fi amb olor a pluja, veig que el Jaume m’ha deixat els estreps penjant a mig llarg, m’hi agafo tibant com un boig i sento “Que fas, això es un gantxo” m’hauriau d’haver vist la cara d’espant, je, je.                                                               El llarg comença flanquejant a la dreta anant a buscar un diedre i seguim aquest, recte amunt fins trobar la R.(35metres)

Llarg 14: sortim a la dreta i veiem una rampa que enfila amunt posant-se vertical ja dins un diedre sortim per l’esquerra d’un arbre que llacem per anar a buscar la R, (V+ , 40 metres).

Llarg 15:Sortim flanquejant uns 8 metres caminant i continuem recte per uuna placa amb molt de canto(IV , 20 metres)

Foto de cim d'esquerra a dreta Jaume, Manel, fill de Manel.

jo al cim

Descens: Tal i com sortim de la via veiem unes marques blaves en tendencia a l’esquerre, les anem seguint sempre en aquesta direcció fins que trobem marques vermelles que ens porten al descens de la ferrada regina per un camí equipat (descens Nuviola), d’aquí sortirem al parking de la ferrada, per arribar on tenim el cotxe hem d’agafar la carretera en sentit Andorra o bé com nosaltres trobar a dos escaladors durant la via, fer-se amic  i que et portin al cotxe, je, je, gracies!!! Manel i fill.

Etiquetas: , , ,

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )